Voorbereidingen voor de Fjällräven Polar - 31-3-2014

31 maart 2014 - Doesburg, Nederland

Lieve familie en vrienden! God morgon!

Over minder dan een weekje is het zover; ik vertrek naar het noorden! De afgelopen weken heb ik al veel contact gehad met de andere deelnemers. Een deel is erg actief en spreek ik elke dag, een ander deel zal ik volgende week beter leren kennen. Het is in ieder geval ontzettend gezellig met de actieve deelnemers, we hebben veel gemeen en kunnen nu al erg met elkaar lachen. Inmiddels zijn er ook al nieuwe plannen gemaakt voor ná de Polar; we willen samen de Fjällräven Classic gaan lopen in augustus. Ik heb deze tocht afgelopen jaar alleen al gelopen, maar het lijkt me erg gezellig om dat ook met een grote groep te doen! Maar, eerst komt de Polar er natuurlijk aan. We hoeven ons niet voor te bereiden en ook hoeven we in principe alleen handbagage mee te nemen op de heenweg. Een camera, batterijen, paspoort en hygiëne-artikelen: voor de rest wordt gezorgd! Ik ben heel erg benieuwd naar het materiaal en de kleding. Een paar maanden geleden moest ik mijn maten doorgeven en daarvoor ben ik naar Amsterdam gegaan. Hier zit namelijk een Flagship store van Fjällräven, maar helaas waren mijn maten er niet. Ben dus erg benieuwd hoe alles zit!

Op moment is het één grote chaos. Ik heb inmiddels meer dan 6 ‘to do-lijstjes’ gemaakt en ik ben zeker de helft alweer kwijtgeraakt. Het zijn voornamelijk kleine dingetjes die ik ‘even’ moet halen of regelen en ja – dan komen er weer andere dingen langs die óók even geregeld moeten worden en dan schiet het eerste er bij in. Je kent het wel!

Waar we veel met de andere deelnemers over praten is het materiaal. Welke camera, welke batterij, hoeveel camera's? Wat doen we als we 's nachts naar het toilet moeten (Alex' oplossing: http://www.go-girl.com), hoe nemen we onze deodorant mee in de handbagage.. Uitgebreid aan bod gekomen is ondergoed. Peter Holly (Slowakije) en Phil (UK) hebben ons over gehaald om Merino-wollen-ondergoed-wat-niet-kriebelt-en-lekker-zit te kopen. Dus ben helemaal naar Ede gereisd voor dit schapenvachtje. Ben benieuwd. Phil wilde dit voor de dames wel kopen, maar hoopte wel dat zijn tas dan niet doorzocht zou worden op het vliegveld.

Phil heeft afgelopen weekend al een eerste inpakpoging gedaan. Mijn eerste inpakpoging komt vandaag! Ben namelijk gek op inpakken, die voorbereiding hoort dan al echt bij de reis vind ik. Verder lees ik een boek over vliegangst, want ja.. het is nou eenmaal geen hobby van me. Voor de rest vraag ik mij ook af of ik mijn spullen als handbagage mee kan nemen. Ik ben en blijf nu eenmaal een dame (ja, ja!) en dan is het moeilijk om onder de 10 kg te blijven (waar laat ik al mijn eten?!).

De feiten op een rijtje:
Maandag 7 april:              06:10: Inchecken Schiphol Amsterdam
                                      06:55: Amsterdam – Kopenhagen
                                      09:00: Kopenhagen – Stockholm (aankomst Stockholm: 10:10)

Op deze dag komen deze meesten aan in Stockholm. Ik verwacht dat we hier alle informatie krijgen en de uitrusting kunnen passen. Hierna gaat de reis gezamenlijk verder:

Dinsdag 8 april:                 09:20: Stockholm – Oslo
                                       11:45: Oslo – Tromso (aankomst Tromso: 13:35)

Zoals je ziet zijn dit 4 vluchten.. 4 (korte) vluchten.. Ik hoop dat het boek werkt.

Wat we waar en wanneer te horen krijgen blijft nog een grote verrassing.
Wat we weten is dat we van Signaldalen (Noorwegen) naar Jukkasjärvi (Zweeds lapland) gaan, dat deze tocht 4 dagen duurt en dat we een afstand afleggen van zo'n 300 kilometer. En natuurlijk dat het ontzettend gaaf is!

Onderweg zal ik zoveel mogelijk foto's en video's maken en het is de bedoeling dat ik wat op ga schrijven. Net zoals het de bedoeling is dat ik deze blog bij ga houden!

Ik ben ontzettend benieuwd wat de tocht ons brengt en wat het met me zal doen. Dat het ‘life-changing’ is, weet ik wel!

Hej då!

P.S.:
Op de terugweg vlieg ik van Kiruna (Zweden) naar Kopenhagen. Vanaf daar pak ik de trein naar Arnhem, want nóg een vlucht werd me teveel. Hopelijk brengt dat me meer rust!

Zondag 13 april:               13:35: Kiruna – Kopenhagen (aankomst Kopenhagen: 16:00)
                                      18:22: Kopenhagen – Arnhem (aankomst Arnhem: 08:46)

Fjallraven_Polar_1

1. Wilma Blom:
    1 april 2014
    Hey Manon,

Wat gaaf! Ik krijg zelf haast al de kriebels als ik je voorbereidingen zo lees, laat staan hoe jij je voelt! Ik vind het het heel gaaf dat jij deze trip mag maken en wens je (met de groep) alvast een geweldig/stoer/niet te bevatten avontuur toe. En probeer echt volop te genieten, want voor je het weet is het alweer voorbij!

Groetjes, Wilma Blom